
21st Century Skills: De 6 kompetencer
På Social- og sundhedsskolen Midt- og Vestjylland arbejder vi med de 21. århundredes kompetencer i undervisningen. Kompetencerne er designet til at styrke dine færdigheder og gøre dig klar til at møde de komplekse udfordringer i det nære sundhedsvæsen.
Sundhedssektoren har brug for dygtige fagfolk, der kan levere høj kvalitet. Ved at mestre disse kompetencer, vil du blive en eftertragtet og uvurderlig ressource, der kan gøre en reel forskel.
Tag skridtet mod en spændende og meningsfuld karriere i sundhedssektoren med vores uddannelse!
Problemløsning
• Vi arbejder innovativt i vores tilgang til problemløsning.
• I præsenteres for udfordringer, hvor I lærer at forstå, idéudvikle, realisere og evaluere løsninger på en given problemstilling.
o Betydning: Evnen til at identificere problemer og udvikle innovative løsninger er afgørende.
o SOSU-kontekst: At kunne håndtere komplekse situationer og finde kreative løsninger på udfordringer i patientplejen er essentielt.
Teknologi
• Vi integrerer teknologi som en katalysator i undervisningen.
• Det handler ikke om teknologi for teknologiens skyld, men om at beherske teknologien effektivt.
• Vi arbejder med kodning og visualisering af viden på nye og innovative måder.
o Betydning: Evnen til at anvende og forstå teknologiens rolle i moderne praksis er afgørende.
o SOSU-kontekst: At kunne bruge velfærdsteknologi og digitale værktøjer er essentielt for at forbedre pleje og effektivitet i sundhedssektoren.
Videnskonstruktion
• Vi lærer sammen og af hinanden.
• Vi udvikler os i fællesskab.
• Viden er ikke stationær, og derfor er vi konstant i bevægelse og nysgerrige på ny viden.
• Vi forholder os kritisk til ny viden.
o Betydning: Evnen til at skabe ny viden gennem kritisk tænkning og problemløsning er afgørende.
o SOSU-kontekst: At kunne anvende evidensbaseret praksis og bidrage til udviklingen af nye metoder og procedurer inden for pleje og behandling er essentielt.
Feedback & Dialog
• Vi arbejder med feedback og dialog i undervisningen, både verbalt, analogt og online, samt ved brug af digitale værktøjer.
o Betydning: Evnen til at give og modtage konstruktiv feedback samt engagere sig i meningsfulde dialoger er afgørende.
o SOSU-kontekst: I sundhedssektoren er det vigtigt at kunne kommunikere effektivt med kolleger, patienter og pårørende for at sikre høj kvalitet i plejen og løbende forbedring af praksis.
Kollaboration
• I modsætning til kooperation, hvor opgaverne fordeles, løser vi opgaverne sammen med fælles målsætning, opgave og ansvar.
• Vi lærer af hinanden.
• Vi forstyrrer hinanden konstruktivt for at fremme læring og udvikling.
• Vi bringer hver vores spidskompetencer i spil.
• Vi arbejder både analogt og digitalt.
o Betydning: Evnen til at arbejde effektivt sammen med andre, både i teams og tværfagligt, er afgørende.
o SOSU-kontekst: Sundhedsprofessionelle skal kunne kollaborere med forskellige faggrupper for at levere helhedsorienteret pleje og behandling.
Kommunikation
• Vi arbejder med multimodale kommunikationsformer i undervisningen, hvilket betyder, at vi bruger forskellige medier og metoder til at formidle budskaber.
• I vores kommunikation anvender vi en række teknologiske og digitale platforme for at sikre, at informationen når frem på den mest effektive måde.
o Betydning: Evnen til at formidle information klart og effektivt er afgørende for succes i mange sammenhænge.
o SOSU-kontekst: At kunne kommunikere præcist og empatisk med patienter, pårørende og kolleger er essentielt for at sikre forståelse og samarbejde i sundhedssektoren.

Teknologi
På Social- og sundhedsskolen Midt- og Vestjylland arbejder vi med de 21. århundredes kompetencer i undervisningen. Kompetencerne er designet til at styrke dine færdigheder og gøre dig klar til at møde de komplekse udfordringer i det nære sundhedsvæsen.
Sundhedssektoren har brug for dygtige fagfolk, der kan levere høj kvalitet. Ved at mestre disse kompetencer, vil du blive en eftertragtet og uvurderlig ressource, der kan gøre en reel forskel.
Tag skridtet mod en spændende og meningsfuld karriere i sundhedssektoren med vores uddannelse!
For yderligere info om de 6 kompetencer, da tryk på de nedenstående billeder.
Min kommentar hertil er at vi jo også har PA uddannelsen, hvorfor jeg er i tvivl om ”sundhedssektoren” skal stå i teksten.

Kommunikation
- Vi arbejder med multimodale kommunikationsformer i undervisningen, hvilket betyder, at vi bruger forskellige medier og metoder til at formidle budskaber.
- I vores kommunikation anvender vi en række teknologiske og digitale platforme for at sikre, at informationen når frem på den mest effektive måde.
- Betydning: Evnen til at formidle information klart og effektivt er afgørende for succes i mange sammenhænge.
- SOSU-kontekst: At kunne kommunikere præcist og empatisk med patienter, pårørende og kolleger er essentielt for at sikre forståelse og samarbejde i sundhedssektoren.